Coś na szczęście, czyli witamina B9

Odpowiednie dawki witaminy B9 (czyli kwasu foliowego) powinny przyjmować kobiety w każdym wieku. Dla tych z nas, które wchodzą w okres menopauzalny, jest również bardzo ważny, bowiem zmniejsza ryzyko chorób serca i arteriosklerozy, jak również wystąpienia raka okrężnicy i raka szyjki macicy.

Witamina ta przeciwdziała dodatkowo stanom depresyjnym, ponieważ bierze udział w produkcji hormonów szczęścia: serotoniny (odpowiedzialnej za sen i spokój) oraz noradrenaliny (stymulującej nas do działania).

Poza tym kwas foliowy reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek i pozytywnie wpływa na system nerwowy i mózg, decydując o dobrym samopoczuciu psychicznym. Podobnie jak inne witaminy z grupy B reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego. Uczestniczy na przykład w tworzeniu soku żołądkowego i zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit. Jest przy tym czynnikiem antyanemicznym - pobudza powstawanie czerwonych krwinek i chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem macicy).

Skutki niedoboru są oczywiście nieprzyjemne. Znajdziemy wśród nich kłopoty z koncentracją, bezsenność, stany lękowe, depresję i problemy z pamięcią. Możemy liczyć się z kołataniem serca, przedwczesną siwizną, brakiem apetytu i utratą wagi ciała.

Witaminę B9 znajdziemy w liściastych warzywach, szczególnie zielonolistnych, takich jak sałata, szpinak, kapusta, brokuły, szparagi, kalafiory, brukselka. Sporo znajduje się go również w pomidorach, grochu, fasoli, soczewicy, soi, burakach, orzechach, słoneczniku i drożdżach piwnych, a także żółtku jajka, pszenicy, pomarańczach, bananach i awokado. Łatwo przyswajalny kwas foliowy dostać można także w formie tabletek w każdej aptece.

Wybierz witaminę B dla siebie:




Komentarze:

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.