Czy Twoje dziecko nie powinno schudnąć?

Nadwaga to bardzo przykry problem, który coraz częściej dotyka dzieci. Jest on szczególnie istotny, jeśli chodzi o młode osoby, gdyż to właśnie one stają się obiektami kpin i żartów dotyczących wyglądu. A ponieważ trudno jest im się pogodzić z tego rodzaju drwinami, stają się zamknięte w sobie i wycofują się z kontaktów społecznych. Niewłaściwa waga u dzieci stanowi więc problem zarówno natury fizycznej jak i psychicznej. Dlatego ważne jest, aby dziecko, które chce podjęć wysiłek związany z utratą nadwagi, robiło to w sposób bezpieczny dla jego zdrowia.

Nadmiar kilogramów w młodym wieku może być spowodowany głównie dwoma czynnikami. Jednym jest genetyka, czyli odziedziczenie nadwagi po rodzicach. Drugą przyczyną jest zła dieta dzieci obfitująca w jedzenie typu fast food takie jak hamburgery, pizze, zapiekanki, chipsy. Dzieci kochają także słodycze, a to ma też niebagatelny wpływ na nadwagę. Niejako można więc powiedzieć, że nadwaga dzieci najczęściej jest winą rodziców. Nie zwracając uwagi na to, co jedzą pociechy, dają swoim dzieciom chwilową radość, która nierzadko jest brzemienna w skutkach. Jedna paczka chipsów, frytki czy hamburger nie zrobiły nikomu krzywdy – to prawda. Jednak nie ilość, a częstotliwość może być zgubna.

Odchudzanie jest więc często jedyną drogą do zrzucenia u dzieci nadwagi i pozbawienia je problemów fizycznych oraz emocjonalnych. Skuteczne odchudzanie u dzieci jest łatwiejsze, ponieważ młody organizm znacznie szybciej spala tkankę tłuszczową. Przemiana materii u młodych jest szybsza niż u starszych. Dzieci bezwzględnie powinny uczestniczyć w zajęciach wychowania fizycznego, a także same ćwiczyć w domu. Czasami wystarczy aktywna zabawa na podwórku lub dodatkowe treningi sportowe, rozwijające ich pasje, jak np. piłka nożna czy taniec. Dzięki takim zajęciom odchudzanie dla dzieci będzie przyjemnością i da im lepsze samopoczucie.

Warto jednak wprowadzić kilka prostych zasad związanych ze spożywaniem posiłków. Należy przede wszystkim odpowiednio zaplanować poszczególne posiłki. Każdy powinien spożywać ok. 5-6 posiłków w ciągu dnia w mniej więcej równych odstępach. Oczywiście podjadanie między posiłkami nie jest zalecane – w związku z czym powinno się ograniczyć takie przekąski jak: chipsy, paluszki czy orzeszki. Podobnie z fastfood’ami – nie są to pełnowartościowe posiłki, a jedynie puste kalorie. Nie dostarczają organizmowi wszelkich potrzebnych substancji – oszukują głód. Słodzone i gazowane napoje również nie są rekomendowane. Woda stanowi najlepszy napój, który nie szkodzi zdrowiu i jednocześnie skutecznie gasi pragnienie.

Oprócz różnego rodzaju zakazów, warto wprowadzić również nowe, atrakcyjne zasady. Zamiast słodyczy można dziecko zachęcić nieco zdrowszymi słodkimi przekąskami, jak owoce, kisiel czy budyń. Istotne jest również, by wszelkiego rodzaju słodkości podawać dziecku po spożyciu posiłku a nie przed. Warto również zachęcać dziecko do spożywania warzyw. Poznawanie nowych smaków może okazać się ciekawym i atrakcyjnym sposobem na zmianę diety. Wspólne gotowanie, wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych może stanowić doskonały sposób na spędzenie wspólnie z dzieckiem wolnego czasu.

Utrzymanie odpowiedniej wagi ciała nie jest proste. Jednak przy wspólnym niewielkim wysiłku może dać pozytywne rezultaty. Dlatego ważne jest, by pomóc w taki sposób, by jednocześnie nie szkodzić.

-----
Piotr Małek, dietetyk sklepu MMO.pl



Komentarze:

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.