Kilka sposobów na spokojny i zdrowy sen

Jaka czynność, którą wykonujesz dzień w dzień jest najbardziej czasochłonna? Jedzenie? Mamy nadzieję, że nie. Siedzenie przy biurku? Oby nie. Oglądanie telewizji? Nie. To spanie. Dziennie spędzamy od 6 do 10 godzin w łóżku. To jedna trzecia całego życia. A kiedy dokuczają ci bóle pleców, mogą to być najważniejsze chwile w ciągu dnia.

Sen ma lecznicze działanie na organizm człowieka. To jedyny czas kiedy wszystkie mięśnie mogą całkowicie odpocząć i regenerować się. Istnieje wiele badań udowadniających zdrowotne działanie snu. Pokazują one, między innymi, że ludzki hormon wzrostu oraz inne, które mają wpływ na odbudowę tkanek i budowę odporności są wytwarzane właśnie podczas snu.

Jaki materac wybrać?
Lepszy twardy czy miękki? Z fizjologicznego punktu widzenia wybór miękkości materaca może zależeć od pozycji w jakiej śpisz. Najlepszy materac to taki, który po prostu pomaga się wyspać i obudzić bez dodatkowego bólu. Tak naprawdę dużo zależy od osobistych preferencji, przyzwyczajeń i stanu zdrowia.

Jaka jest najlepsza pozycja do snu?
Podobnie jak w przypadku materaca wybór pozycji do  snu zależy od osobistych preferencji lub ograniczeń fizycznych. Ogólnie rzecz biorąc do spania najlepsza jest pozycja stabilna dla kręgosłupa i najmniej drażniąca dla mięśni. Spanie na plecach uważane jest za najlepsze.

Kilka porad dla dobrego snu

  • Nie pij żadnych płynów 60 minut przed snem. Konieczność pójścia do łazienki nie przerwie ci snu.
  • Nie uprawiaj sportu na co najmniej 45 minut przed snem. Ćwiczenia podnoszą ciśnienie, co sprawia, że trudno się uspokoić spokojnie zasnąć.
  • Gdy leżysz w łóżku przed zaśnięciem poświęć chwilę na refleksje. Wyraź wdzięczność i podziękowanie za wszystko, co masz. Zwiększa to entuzjazm i wiarę, że jutro przyniesie Ci dobry dzień i przybliży realizację celów.
  • Śpij pod grubą i ciepłą kołdrą jeśli jesteś na ogół zmarzlakiem, lub jeśli raczej jesteś „gorąca” zakładaj chłodną piżamę. Bardzo ważne aby spać w luźnym ubraniu. Im ciało jest mniej skrępowane i rozluźnione tym łatwiej się zrelaksować i odpocząć podczas snu.
  • Czytaj przed snem. Książka przed snem pozwala zapomnieć o codziennych problemach i poprawi nastrój.
  • Przed snem pij szklankę ciepłego mleka. Podobno koi nerwy i uspokaja. Zimą dla zdrowia można dodać łyżeczke miodu.
  • Nic tak nie relaksuje jak gorąca kąpiel przed snem. Prysznic to nie to samo. Jednak kąpać należy sie trochę wcześniej, by nie kłąść się rozgrzanym do łóżka.
  • Warto pamiętać o higienie. Kobiety nie powinny kłaść się spać w makijażu, gdyż skóra w nocy jest bardziej ukrwiona, dotleniona i bardziej chłonna niż w dzień. Zaleca się również stosowanie kremów, specjalnie przeznaczonych do stosowania na noc.
  • Sypailnia powinna być przewietrzona i ciepła, ale nie przegrzana. Najlepszy sen przychodzi w średnio wilgotnych i chłodnych pomieszczeniach.
  • Unikaj popołudniowych drzemek. Taka drzemka burzy Twój rytm snu i wkrótce możesz zasilić grono osób cierpiących na bezsenność.

Dobranoc!



Komentarze:

sylwia1 napisane 6 lat 23 tygodnie temu

Póki co-nie mam problemów z zasypianiem,raczej odwrotnie wydaje mi się że ciągle śpię za mało i zasnęłabym chyba wszędzie.Ale jeżeli dopada mnie sytuacja stresowa,jakieś ogromne zmartwienie,wtedy rzeczywiście nie mogę spać.

Zula napisane 6 lat 24 tygodnie temu

zuzanka, uważam jednak, że lepiej się wysypiać. Też miałam problemy z bezsennością, które ciągneły się miesiącami- koszmar. Teraz zawsze mam tabletkę nasenną pod ręką :)

Zula

zuzanka napisane 6 lat 25 tygodni temu

moja sypialnia spełnia wszystkie warunki,a mimo to problemy ze snem są,a zaczęło się od nerwobóli ,i lekarz prowadzący uzależnił mnie od proszków/bo lepiej żeby pani spała niż cierpiała/i teraz sama nie wiem które zło gorsze?

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.