W pogoni za szczupłą sylwetką

W czasach, gdy propagowana jest moda na zdrowy styl życia i szczupłą sylwetkę, paradoksalnie wzrasta liczba osób z nadwagą i otyłych. Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, iż grozi nam epidemia otyłości. Dodatkowe kilogramy to nie tylko kwestia wyglądu, ale również zdrowia. Nadwaga grozi nadciśnieniem tętniczym, wysokim poziomem cholesterolu, cukrzycą, chorobami układu kostnego i sercowo-naczyniowego. U otyłych kobiet stwierdzono większe ryzyko zachorowania na raka piersi i macicy.

Zdrowie na wagę złota

Najczęściej do określenia przedziału prawidłowej wagi stosuje się wskaźnik BMI (Body Mass Index), który obliczamy dzieląc masę ciała podaną w kilogramach przez wzrost podniesiony do kwadratu (w metrach). Nasza waga jest w normie, gdy mieścimy się w przedziale 18,5-24,9.  BMI 25-29,9 oznacza nadwagę, a powyżej 30 – otyłość. Wartość 40 i wyżej to otyłość olbrzymia. Osoby z taką otyłością wymagają pomocy lekarskiej.

Najczęściej nadwaga i otyłość są spowodowane złym odżywaniem się oraz małą aktywnością fizyczną. Dodatkowe kilogramy nie pojawiają się z dnia na dzień. Pracujemy na nie spożywając obfite i tłuste posiłki oraz dania typu fast food, objadając się słodyczami i różnymi wysokokalorycznymi przekąskami (np. chipsy, słone paluszki, orzeszki ziemne).  Gdy spożywamy więcej energii, niż potrzebuje nasz organizm, zaczynamy tyć. Dobowe zapotrzebowanie kaloryczne zależy od wielu czynników - wieku, budowy ciała, płci i rodzaju aktywności fizycznej. Dorosła, mało aktywnie ruchowo kobieta powinna spożywać około 2100 - 2300 kalorii.

Błędy w diecie

Do najczęstszych błędów żywieniowych można zaliczyć zjadanie tylko jednego lub dwóch posiłków dziennie. Długie przerwy w jedzeniu wywołują silny głód. Jemy wtedy szybko, bez szczególnego zwracania uwagi na produkty i kalorie. Regularne spożywanie pięciu mniejszych posiłków, bez podjadania między nimi, jest podstawą racjonalnego odżywania się.  Do jadłospisu należy włączyć chude mięso, drób, ryby oraz warzywa i owoce, które są naturalnym źródłem błonnika. Zalecane jest picie (małymi porcjami) ok. 2 litrów płynów dziennie, najlepiej niegazowanej wody mineralnej. Odstawmy słodkie napoje i alkohol. Nie dają naszemu organizmowi nic oprócz pustych kalorii. Uważamy na pułapki dietetyczne np. produkty typu light, sałatki z kalorycznymi sosami oraz wysoko przetworzoną żywność.

Unikajmy wszelkich  cudownych diet.  Mogą one najwyżej przynieść organizmowi ubytek witamin, mikroelementów i białka, a utracone kilogramy wracają, powodując efekt jo-jo. Za szybki przyrost wagi ciała po złagodzeniu ograniczeń dietetycznych odpowiadają mechanizmy obronne naszego organizmu. Lekarze i dietetycy zalecają, aby zamiast rewolucji zastosować odchudzanie, które daje mniej spektakularne efekty, ale za to stałe. Zdrowe odżywianie nie powinno być tylko czasową dietą, ale stać się nowym stylem życia.

W walce o smukłą i zgrabną sylwetkę nie można koncentrować się wyłącznie na diecie. Jednym z warunków skutecznego odchudzania jest aktywność fizyczna. To dzięki niej zwiększamy tempo przemiany materii i szybciej tracimy zbędne kilogramy. Zapominamy o tym prowadząc tzw. miejski tryb życia – mało ruszamy się, nie zmieniając przy tym sposobu żywienia. Spacer,  bieganie, jazda na rowerze, pływanie, ćwiczenia w klubie fitness – wszystkie formy ruchu, uprawiane regularnie, sprawiają, że będziemy czuć się lekko, a przez to zdrowiej.

Jeśli zdrowo i racjonalnie się odżywiamy oraz ćwiczymy, a waga stoi w miejscu to przyczyną może być zaburzona gospodarka hormonalna (np. niedoczynność tarczycy) lub genetyczne predyspozycje do tycia. Na wzrost masy ciała mogą mieć wpływ  niektóre przyjmowane leki (m.in. antydepresyjne, przeciwpadaczkowe, sterydy) oraz choroby. W takich przypadkach niezbędna jest konsultacja lekarska. Ustalenie przyczyny przyrostu wagi jest ważne, ponieważ tylko wówczas można zastosować właściwe leczenie.



Komentarze:

Pulek napisane 6 lat 21 tygodni temu

super artykuł; myślę, że bardzo przydatny dla wszytskich "40-tek".


Dodaj komentarz

CAPTCHA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.