Witamina B3 kontra cholesterol

Kolejna cenna dla dojrzałych pań witamina z grupy B to B3, znana jako niacyna albo witamina PP.
Mówi się o niej również jako o „witaminie uszczęśliwiającej nerwy”, gdyż działa korzystnie na system nerwowy i stan psychiczny człowieka. Koi nerwy, ułatwia sen i zapewnia spokój. Może także przynosić ulgę, gdy dopadnie nas migrena, bowiem rozszerza naczynia krwionośne.


B3 odgrywa ważną rolę w utrzymaniu prawidłowego stanu skóry, poprawia bowiem jej ukrwienie. Ma wpływ również na kondycję włosów, dlatego często niacynę znajdziemy w kosmetykach (takich jak kremy rewitalizujące, odżywki i balsamy do włosów), jest też używana w leczeniu chorób skóry, przebarwień i łupieżu.
Witamina B3 jest szczególnie ważna dla kobiet po 50. roku życia, ponieważ obniża poziomu złego cholesterolu i trójglicerydów we krwi i podwyższa poziom "dobrego" cholesterolu. Reguluje również krążenie przez obniżenie ciśnienia tętniczego, dzięki czemu zmniejsza ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.

Niacyna ma też wpływ na nasz układ trawienny, gdyż kontroluje czynności żołądka, poprawia skład soków trzustki i reguluje funkcjonowanie wątroby. Działając jako koenzym w syntezie i rozkładzie węglowodanów, kwasów tłuszczowych i aminokwasów, a także biorąc udział w wielu przemianach metabolicznych, ma wpływ na naszą wagę. Dodajmy też, że witamina B3uczestniczy w tworzeniu czerwonych ciałek krwi oraz hamuje toksyczne działanie związków chemicznych i leków.

Znając dobroczynny wpływ niacyny na organizm możemy domyślać się, że jej niedobór może być dla organizmu groźny. I tak jest w istocie - zbyt mała ilość witaminy B3 objawia się ogólnym osłabieniem, bezsennością, bólami głowy i kłopotami z pamięcią. Zaburzenia w działaniu układu nerwowego mogą prowadzić nawet do zaburzeń psychicznych - wybuchów złości, niepokoju, depresji lub nadmiernej aktywności.

Brak witaminy B3 jest niekorzystny także dla skóry, powoduje pogorszenie jej stanu, wywołuje choroby i plamy skórne, owrzodzenie ust i warg. Skóra staje się zaczerwieniona i szorstka, powstają stany zapalne. Niedobór niacyny powoduje też niedomagania przewodu pokarmowego, czyli nieżyt żołądka i jelit.
Z witaminą B3 nie wolno jednak przesadzać, bo jej zbyt duża ilość ma również zły wpływ na organizm.

Gdzie znajdziemy niacynę? W produktach zawierających dużo białka, a więc chudym mięsie, wątróbce, sercach, drobiu, rybach, fasoli i grochu. Znajduje się ona też w drożdżach piwnych, suszonych brzoskwiniach, pełnym ziarnie, migdałach i grzybach.



Wybierz witaminę B dla siebie:




Komentarze:

Dodaj komentarz

CAPTCHA
Poniższe zadanie ma na celu stwierdzenie, czy jesteś człowiekiem, a tym samym przeciwdziałanie spamowi.
Graficzne pułapki CAPTCHA
Wprowadź znaki widoczne na obrazku.