Masa ciała w ciąży – jaka jest optymalna?

Masa ciała w ciąży – jaka jest optymalna?

Zarówno niedowaga jak i nadwaga w ciąży mogą być ogromnym zagrożeniem dla rozwoju dziecka w łonie matki. Wiele przyszłych mam uważa, że w ciąży można jeść za dwoje, dlatego w ogóle nie przejmują się kaloriami. Są również kobiety, które stosują drakońskie diety, ponieważ chcą utrzymać dobrą formę. Takie zachowania są bardzo niewłaściwe, ponieważ mogą doprowadzić do wielu niebezpiecznych konsekwencji. Lekarze dokładnie wskazują, ile wynosi zapotrzebowanie energetyczne w poszczególnych trymestrach ciąży. Masa ciała nie może być ani zbyt mała ani zbyt duża. Oto, co należy wiedzieć na temat masy ciała podczas ciąży. 

Nadwaga i niedowaga w ciąży – równie niebezpieczne

Zarówno nadwaga jak i niedowaga mogą być ogromnym niebezpieczeństwem dla dziecka rozwijającego się w łonie matki. Brak dodatkowych kilogramów w pierwszym trymestrze ciąży nie jest niczym nadzwyczajnym, jednak w przypadku, gdy kobieta nie przybiera na wadze także w drugim i trzecim trymestrze, to nie jest dobry znak. Może to wskazywać na nieprawidłowy rozwój dziecka, anemię lub przedwczesny poród. Kobieta z niedowagą w ciąży jest także bardzo mocno obarczona ryzykiem urodzenia dziecka z bardzo niską masą urodzeniową. Wysoka masa ciała w ciąży także jest bardzo niebezpieczna. Kobiety otyłe są bardziej narażone na dolegliwości ze strony kręgosłupa, zachorowanie na cukrzycę ciążową. Warto pamiętać o tym, że nieleczona cukrzyca ciążowa może doprowadzić nawet do śmierci płodu.

Masa ciała w ciąży – ile powinna wynosić?

Nadwaga w ciąży to temat, który interesuje bardzo wiele kobiet. Statystyki wskazują, że z nadwagą podczas ciąży z roku na rok zmaga się coraz więcej kobiet. Taka sytuacja prowadzi do tego, iż ma miejsce coraz więcej powikłań – zarówno w przebiegu ciąży jak i w trakcie porody. Wiele przyszłych mam w dalszym ciągu uważa, że podczas ciąży ograniczenia kaloryczne nie istnieją. Przyszła mama, która ma prawidłowe BMI, powinna przytyć od 9 do 15 kilogramów. Jeżeli jej masa ciała zwiększy się zbyt mocno, to może to doprowadzić to do negatywnych konsekwencji w rozwoju dziecka.

Oczywiście, nie da się nie przytyć podczas ciąży. Rozwój dziecka w łonie matki sprawia, że przyrost masy ciała jest czymś całkowicie naturalnym. Na wzrost masy ciała wpływa też powiększenie się piersi, macicy oraz płynu owodniowego. Kobiety przed zajściem w ciążę powinny sprawdzić swój wskaźnik BMI, czyli body mass index. Jest to wskaźnik uwzględniający wzrost oraz masę ciała danej osoby. Kobiety, które podczas ciąży przytyją za dużo, powinny być w stałym kontakcie ze swoim lekarzem prowadzącym ciążę. Na to, ile się tyje w trakcie ciąży, ogromny wpływ mają również uwarunkowania genetyczne. Jeżeli kobieta przed zajściem w ciążę miała skłonności do tycia, powinna podczas ciąży regularnie kontrolować przyrost masy ciała. Spory wzrost masy ciała w ciąży jest najlepszym rozwiązaniem wyłącznie u kobiet, które przed ciążą zmagały się z niedowagą. Wzrost masy ciała w ciąży powinien wynosić około 15 kilogramów. Jest to jednak bardzo mocno uzależnione od tego, jakie było BMI kobiety przed zajściem w ciążę. Znacznie więcej powinny przytyć kobiety z niedowagą, zaś mniej – te, które mają nadwagę.

Zmiana masy ciała u kobiety w ciąży – tydzień po tygodniu

Lekarze wskazują, że w pierwszym trymestrze ciąży zapotrzebowanie kaloryczne w ogóle się nie zmienia. Teoretycznie do około 14. tygodnia ciąży kobieta nie powinna przybrać na wadze nawet 1 kilograma. Oczywiście, wiele tu zależy od indywidualnych uwarunkowań organizmu danej kobiety. Jeżeli kobieta w początkowym okresie ciąży zmaga się z nudnościami i wymiotami, to może nawet w tym czasie zgubić kilka kilogramów. Masa ciała w ciąży powinna stopniowo rosnąć od 15. tygodnia. Do 20. tygodnia kobieta powinna przytyć około 3 kilogramy. Największy przyrost masy ciała powinien nastąpić między 20. a 30. tygodniem ciąży – wówczas następuje najszybszy rozwój nienarodzonego dziecka. W tym okresie kobieta może przytyć nawet 5 dodatkowych kilogramów. Po 30. tygodniu ciąży przyrost masy ciała nie powinien już być tak szybki. W tym czasie najlepiej jest starać się utrzymać taką samą masę ciała aż do rozwiązania.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *